woensdag 10 augustus 2011

Dag 17 Whale Adventure Trip Seward

Vanmorgen lekker vroeg ontbijten en snel weg naar de haven. We maakten kennis met Ryan en Leif. 2 broers die deze dag voor ons compleet moeten maken. Het resterende deel moet natuurlijk uit het wildleven zelf komen. Zij kunnen niets garanderen maar doen hun uiterste best. We hadden de boot samen met 3 anderen. Zij gaan op het uiterste puntje van onze dag de boot verlaten om 5 dagen de rimboe in te gaan met een gids. Heerlijk, kano mee, kamperen, gids mee en totaal in het niemandsland.

We gaan snel op weg en de mannen hebben oog voor alles. Balt Eagle op de eerste mile. Dat begint goed. We varen door  en de kapitein zet de boot in een richting waarvan wij denken wat doet hij daar. Wij kijken door de verrekijkers en zien niets anders dan dode takken in het water. Toen we dicht bij kwamen zagen we pas de zeeotters die lekker in het water slapen en het lichaam lekker in het zonnetje door het water laten draaien. Machtig mooi gezicht. Ze kijken je aan en het interesseert hun niet dat wij hier zijn. We varen rustig door en herkennen er zo nog een paar.

We komen bij de kant een opnieuw een Balt Eagle tegen, nu in een boom. De wens is nu dat hij eens gaat vliegen. Natuurlijk doet hij dat niet. Verder op staat er hoog tegen de berg een berggeit. Met verrekijker net aan te zien. Wat doet hij daar op die hoogte terwijl er overal wat te eten is. Raadsels der natuur.

Opeens gaat het gebeuren, opnieuw een Balt Eagle maar nu met een vis uit het water. We volgen hem aandachtig. Hij heeft het zwaar met zijn grote vis aan zijn rechterpoot. Hij springt van rots naar rots. Super om te zien. We wachten aandachtig en komen steeds dichterbij. Wat gaat hij doen? Opeens uit het niets tilt hij zijn prooi op en maakt aanstalten om weg te vliegen. Wat een prachtig gezicht. Hij vliegt met grote vis 100mtr over water en land hoog in een boom. Hopelijk kunnen de foto’s laten zien wat wij zagen. Het gevoel daarbij is alleen niet voor te stellen. Waanzinnig.

We varen door. En na een tijdje komen we een groep zeeleeuwen tegen bekijken dat aandachtig. Wat een stank, wel mooi en hoe komen die gasten daar op die rotsen. Grappig om te zien. Op naar het volgende. We komen bij een rotspartij een groep papagaai duikers(puffins) tegen. Dag zijn hele kleine vogeltjes met een grote rode snavel die hoog kunnen vliegen en dan naar beneden duiken het water in. Leuk om te zien maar toch door naar het volgende. Wat brengt de natuur ons.
Tegen een grote rots partij zitten talloze meeuwen te broeden. Tussen de meeuwen door zitten ook een soort black pinguïns. We weten niet hoe ze heten maar het is een pinguïn die kan vliegen. Na die te hebben gezien varen we weer door. Opeens is het bingo, een paar orca’s komen in zicht. We proberen ze te volgen en dat lukt aardig. Toch blijven ze op gepaste afstand. Ze zijn slim.

We varen richting de Holgate Glacier daar zetten we de 3 survivalers af. Wij varen dan echt door straight under the glacier. We staan op een afstand dat we voelen en horen hoe er huizen grote stukken ijs van de glacier afvallen.  Wat een dondergeluiden zeg. Het is niet uit te leggen wat je daar ziet, kan het waarschijnlijk niet via foto’s overbrengen. Het is de wind, kou, stilte, het kraken van flatgebouwen hoog ijs, naar beneden stortend ijs, hoge golven van ijswater en dondergeluid wat in een paar tellen door je heen gaat. En dat dan 3 kwartier achter elkaar. Er zijn delen die kunnen vallen, wij hebben het er over met Ryan en Leif. Het kan met 5 min vallen, 1 uur of vandaag. Marcel heeft het over morgen. Binnen 1 minuut valt de hele handel naar beneden. Iedereen zit met verbazing te kijken. Machtig om te zien. Uiteindelijk denk je dat er niets meer kan vallen. We willen graag nog wat wildleven zien en varen dus terug naar de zee. Hopelijk komen we nog wat tegen.
We varen weg en zoeken met de verrekijker naar walvissen, het zit ons niet mee. Het heet een Whale Adventure maar geen walvis te bekennen in onze buurt. Ze zitten op dit moment te ver weg. Andere kant is wel dat wij 3 groepen van killer whales hebben gezien.

We varen door naar een baai waar een soort zeehond lekker ligt te luieren. We moeten rustig aan doen, dit soort kan namelijk niet klimmen en zich gedragen als een normale zeehond. Eenmaal de rots af betekend wachten tot hoog water. Mooi gezicht hoe ze ons volgen. We varen daarna door, de tijd raakt op. Mochten we nog wat moois tegenkomen dan zoeken Ryan en Leif dat op. Helaas was dit het. We hebben alles gezien behalve de walvis. De meeste dagen wordt er wel een walvis gespot maar geen orca. Dus toch voldaan.

We gaan na dit avontuur nog even naar een restaurant wat eten en daarna snel naar ons super verblijf. We doen een spelletje en schrijven dit verhaal. We hebben geen internet dus dat komt hopelijk in Soldotna op de site te staan. Morgen gaan we de Exit Glacier beklimmen in Seward. Dit is op deHarding Ice Field. Moet ook een mooie hike worden.